Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2012

Κωπαϊδα: Γερμανικά αεροδρόμια στην Ελλάδα κατά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο

Γράφει ο Χαρ. Αγγέλου  

Κατά το τελευταίο μου ταξίδι στο Ακραίφνιο, εντελώς τυχαία έμαθα από τον αδελφό μου Ντίνο, ότι κατά την Κατοχή, οι Γερμανοί είχαν κατασκευάσει ένα αεροδρόμιο στην ανατολική περιοχή της Κωπαΐδας, συγκεκριμένα στη θέση «Βρυστικά».  
Ο ίδιος εργάστηκε εκεί μόνο για δύο μέρες, επειδή λόγο ηλικίας (ήταν περίπου 10 ετών) δεν του επέτρεψαν να συνεχίσει. Άλλοι όμως μεγαλύτεροι συγχωριανοί, όπως ο Στέλιος Βασιλείου, ο Σταμάτης Ανδρίτσος και άλλοι, εργάστηκαν κανονικά.  
Όταν επέστρεψα στην Θεσσαλονίκη ασχολήθηκα επιμελώς με το θέμα. Απευθύνθηκα έγγραφος στο «ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ» και στα «ΓΕΝΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ». Μου απάντησαν ότι δεν έχουν σχετικά στοιχεία. Προσπαθώντας να φθάσω στο στόχο μου, έμαθα ότι ο συμπολίτης κ. Β. Τεζαψίδης έγραψε ένα βιβλίο σχετικό με τα Γερμανικά κατοχικά Αεροδρόμια της Ελλάδας. Του τηλεφώνησα και ευχαρίστως μου έδωσε της πληροφορίες που ήθελα. Ο ίδιος ασχολήθηκε 42 χρόνια Με την εξεύρεση και καταγραφή αυτών των αεροδρομίων ανατρέχοντας στα αρχεία της Αγγλικής «ΡΑΦ» και της Γερμανικής «ΛΟΥΦΤΒΑΦΕ».  
Μου έδωσε 2 καταστάσεις. Οι Γερμανοί λοιπόν είχαν κατασκευάσει 37 κύρια αεροδρόμια σ’ όλη την Ελλάδα και 70 μικρότερα, βοηθητικά, δευτερεύουσας σημασίας. Στην περιοχή μας πλησιέστερα προς το χωριό, από τα κύρια αναφέρονται: της Ελευσίνας, του Σκαραμαγκά, της Τανάγρας, του Τατοϊου/Μενιδίου. Από τα δευτερεύοντα στην περιοχή μας υπήρχαν της Αμφίκλειας, της Αταλάντης, του Δαυδίου, του Ελληνικού, του Χασανίου, της Λαμίας, της Δεκελίας (Τατοΐου), του Λαυρίου, του Μεγάλου Πεύκου, του Φαλήρου, της Στυλίδας και της Κωπαΐδας με τα στοιχεία «Kopais See» και συντεταγμένες 38ο 29 Βόρεια 23ο 70 Ανατολικά. 
Τα κύρια αεροδρόμια χρησιμοποιούνταν για πολεμικές επιχειρήσεις και διέθεταν αεροσκάφη τύπου γιουγκερς S2(Στούκας) και τα δευτερεύοντα εξυπηρετούσαν στη μεταφορά Γερμανικών αξιωματούχων, ταχυδρομείων και άλλων αποστολών. 
Από το αεροδρόμιο της Κωπαΐδας σήμερα δεν έχουν απομείνει ίχνη, διότι η κατασκευή του ήταν απλή, χωρίς την εδαφική υποδομή που απαιτείται στα μεγάλα αεροδρόμια. 
Όπως είναι γνωστό το έδαφος της Κωπαΐδας δεν προσφέρεται για παρόμοιες εγκαταστάσεις και ένα δεύτερο αρνητικό στοιχείο είναι ότι η πεδιάδα καλύπτεται συχνά από την αχλυ δηλαδή από χαμηλή πυκνή θόλωση της ατμόσφαιρας λόγω της εξάτμισης της υγρασίας του εδάφους.